PUBLIEKE RUIMTE

 ‘‘PUBLIEKE RUIMTE’’ tien fotografen op straat

De straat is van iedereen, alles wat er gebeurt is zichtbaar en kan aanleiding zijn voor een foto. De straat in de fotografie is synoniem voor het leven in al zijn verschijningsvormen. Elk moment op straat kan aanleiding zijn voor een foto en het is onmogelijk om tweemaal dezelfde foto te maken. Toch is het maken van een goede foto een kwestie van heel veel geduld en concentratie; van precies weten waarnaar op zoek te zijn.

Sommige fotografen zien de straat als een theater van het leven, waarbij de ‘’acteurs’’ in

 

mise-en-scene worden vastgelegd. Anderen gaan als een onderzoeker te werk, waarbij gedrag of verschijningsvormen op straat gecatalogiseerd en / of duldbaar wordt gemaakt. Een aantal fotografen, die elk op een heel eigen manier te werk gaan, zijn in deze expositie bijeen gebracht.

 

Exposerende fotografen zijn:

Jaap van den Beukel, Jan Dirk van der Burg / Gijs van den Berg, Reinier Gerritsen, Erik Klein Wolterink, Bas Losekoot, Hans van der Meer, Theo Niekus, Paulien Oltheten, Jan Theun van Rees

 

 

Jaap van den Beukel

 

Jaap van den Beukel heeft met de reeks ''Our Grid, Growing up Between the Lines'' groepsportretten gemaakt van de jeugd in de Amsterdamse Stadsuitbreiding IJburg. Hij kiest, de achtergrond en een hoofdpersoon die hij losjes regisseert terwijl de overige kinderen binnen het beeld hun gang gaan. Zo ontstaat een levendig beeld met veel ruimte voor toeval, waardoor de groepsdynamiek zichtbaar wordt gemaakt. Deze gekozen werkwijze (''geënsceneerde reportage'') sluit aan bij zijn ervaring als cameraman en documentaire maker.

 

 

 

Jan Dirk van der Burg en Gijs van den Berg

 

Jan Dirk van der Burg en Gijs van den Berg kwamen met elkaar in aanraking toen bleek dat zij onafhankelijk van elkaar op zoek te zijn naar conflictsituaties tussen (privé-)natuur en de harde realiteit van de openbare ruimte met haar lantaarnpalen en gemeentelijke verordeningen. Daarop besloten zij hun krachten te bundelen en volgens een afgesproken werkwijze het project gezamenlijk te voltooien. De publicatie ‘’Cutting Edge’’ verscheen in eigen beheer in 2016.

 

 

Reinier Gerritsen

 

Reinier Gerritsen maakt al vele jaren groepsportretten van wachtende mensen. Op straat voor het oversteken, in de metro tot de deuren zich sluiten, of op de pont tot deze is aangemeerd, voor even vormen willekeurige passanten een groep met een gemeenschappelijk doel. Zijn blik schiet razendsnel van de ene persoon naar de ander zodat de mensen, hoewel samengepakt, in de foto toch ook een eigen ruimte verkrijgen. Voor deze expositie heeft Gerritsen een aantal foto’s geselecteerd waarin iemand onder de wachtenden de fotograaf opmerkt en daarop reageert. Het boek ‘‘The Last Book’’, verscheen in 2014 bij Aperture, New York.

 

 

Erik Klein Wolterink

 

In zijn geconstrueerde fotocollages staat het vervliegen van de tijd vaak centraal. Daarbij speelt het speciale karakter van de fotografie: ''iets te laten zien dat er op enig moment was'' een grote rol. Zelf zegt hij hierover: ''Ik streef als een cartograaf naar objectieve totaalbeelden. Dit bereik ik door keuzes te maken, die per definitie juist subjectief zijn … ; het is alledaags, dichtbij en blijkt toch altijd vol verrassingen.'' Speciaal voor deze tentoonstelling zal Klein Wolterink een werk in en over Den Helder maken. ‘’Weg van Wenters’’ verscheen als leporello en als film, mede mogelijk gemaakt door het Villa Mondriaan in 2016

 

 

 

Bas Losekoot

 

Bas Losekoot heeft voor zijn project "In Company of Strangers" de consequenties van bevolkingsdichtheid op menselijk gedrag, in negen overbevolkte megasteden, gefotografeerd. Terwijl, in zijn werk, de stedeling constant onderdeel van de menigte is, lijkt elke vorm van onderlinge interactie te worden vermeden. Losekoot beschouwt de momenten waarin voetgangers elkaar vluchtig passeren als betekenisvolle micro-ontmoetingen. Door een cinematografische aanpak, worden oogopslagen, gezichtsexpressies en kleine gebaren verheven tot theatrale gebeurtenissen.

 

 

Hans van der Meer

 

Met het project ‘’Uit Voorraad Leverbaar’’ heeft Van der Meer de eenvormigheid van de Nederlandse binnensteden in beeld gebracht. Terwijl elke zichzelf respecterende stad haar unieke karakteristieke eigenschappen wil benadrukken lijkt het straatbeeld in

 

 elke binnenstad uit dezelfde catalogus te komen en inwisselbaar te zijn. Dat maakt deze reeks vervreemdend en dramatisch, maar uiteindelijk ook hilarisch. ''Uit voorraad leverbaar'' is in 2012 verschenen bij Ydock publishers.

 

 

Theo Niekus

 

Het Amsterdamse Damrak tussen Centraal Station en Dam is voor Niekus een soort microkosmos waar het grote stadsleven zich in het klein afspeelt. Met de camera lost hij op in de mensenmassa om de min of meer herkenbare, ongemakkelijke maar ook humoristische momenten tussen de mensen vast te leggen. 'Tegen de stroom van de menigte inlopend legt hij de dynamiek van het stadscentrum vast. Met veel gevoel voor ritme groepeert hij zijn onbewerkte kleurenfoto’s, zonder tekst, tot associatieve reeksen. Het geheel trekt als een film voorbij. De belangrijkste drijfveer van Theo Niekus is het vastleggen van ‘het publieke leven’. '' bron: Stedelijk Museum Amsterdam. Het in eigen beheer uitgegeven tijdschrift REPORT is hiervan een onregelmatig verschijnend verslag.

 

 

Paulien Oltheten

 

Paulien Oltheten observeert ''klein gedrag'' van mensen in de openbare ruimte. Routinematige gewoontes, waarmee men zich staande en gaande houdt. In haar vervreemdende foto’s en films kan een enkel gebaar bijzonder worden, als een monument voor het terloopse. Haar projecten en werken ontstaan meestal door langere tijd op een locatie te verblijven en veel te wandelen. Door langdurige observatie worden de details van het dagelijkse leven zichtbaar. In ''I am Filming the Dog'' plaatst Oltheten haar observaties als een microkosmos tegenover het grote politieke onderwerp van de vluchtelingen toestroom in met name Griekenland en de sociale spanningen die hieruit voortkomen.

 

 

Jan Theun van Rees

 

In zijn fotografie is hij vooral op zoek naar ruimtes die immer over het hoofd worden gezien. Voor de reeks ''In Between'' fotografeert Van Rees de ruimte tussen de gebouwen in Tokyo.

Hoe opeengepakt de huizen in deze metropool ook staan, zij staan allemaal vrij, gescheiden door een soms smalle spleet die zichtbaar is vanaf de straat. Met het vallen van de avond lijkt in deze tussenruimte een onbekende wonderlijke wereld te ontstaan die gewoon zichtbaar is vanaf de straat. Als samensteller van deze tentoonstelling vraagt Van Rees zich af hoe de fotografen in deze tentoonstelling omgaan met de ruimte in hun foto en op welke manier dit bijdraagt  aan het karakter en betekenis van het werk.

 

 

 

 

klik hier om door te gaan naar de locatie